Jak zachować młody wygląd skóry? 10 praktycznych porad

Wraz z upływem lat starzejemy się – jest to nieunikniony i naturalny proces. Skóra szybko ulega starzeniu, a to za sprawą wpływu czynników zewnętrznych oraz wewnętrznych. Z czasem pojawiają się zmarszczki, nierówności i przebarwienia. Procesu starzenia się skóry nie jesteśmy w stanie zatrzymać, jednakże możemy go znacznie spowolnić.

Jak zachować młody wygląd skóry? 10 praktycznych porad

Regularne oczyszczanie skóry twarzy

Peelingi enzymatyczne to preparaty, które powinny zagościć u każdego w kosmetyczce. Zawarte w nich enzymy i ekstrakty roślinne mogą w sposób bezpieczny i delikatny oczyścić skórę twarzy. Złuszczając wierzchnią warstwę naskórka pobudzamy odnowę komórkową, wygładzamy widoczne zmarszczki, rozjaśniamy przebarwienia oraz nawilżamy skórę.

Prawidłowa pielęgnacja skóry

Stosowanie odpowiednich preparatów kosmetycznych przeciwdziała niekorzystnym zmianom zachodzącym w skórze. Kosmetyki o działaniu anty-aging mają na celu odżywienie, nawilżenie oraz regeneracje skóry. Ponadto preparaty często wzbogacane są o antyoksydanty oraz środki promieniochronne. Należy pamiętać, że podstawą pielęgnacji przeciwstarzeniowej jest fotoprotekcja! Stosowanie kremów z filtrami UV jest niezbędne!

Więcej na temat pielęgnacji pisaliśmy w naszym poprzednim artykule.

Ograniczenie opalania i solarium

Jeden z podziałów promieniowana ultrafioletowego opiera się na długości fali. Zatem wyróżniamy: UVA (400-315 nm), UV B (315-280 nm) i UVC (280-100 nm). Promieniowanie UVA odpowiada za fotostarzenie skóry. Jest ono wykorzystywane w przemyśle solaryjnym, ponieważ wywołuje opaleniznę, bez ryzyka zaczerwienienia skóry.

Negatywne skutki opalania:

  1. zwiększona ilość wolnych rodników, które degradują włókna kolagenowe i elastynowe w skórze
  2. skóra staje się szorstka, sucha, cienka, mniej elastyczna
  3. pojawiają się przebarwienia
  4. występuje elastoza
  5. powstają teleangiektazje
  6. widoczne zaskórniki
  7. układ odpornościowy ulega osłabieniu, stąd większe ryzyko zakażeń wirusowych bądź bakteryjnych
  8.  zwiększone ryzyko chorób nowotworowych

Do zachowania młodego wyglądu należy ograniczyć opalanie i stosować fotoprotekcje.

Pić duże ilości wody

Odpowiednia ilość spożywanej wody jest niezbędna do prawidłowych przemian biochemicznych w komórkach ciała oraz do utrzymania dostatecznego poziomu nawilżenia skóry.

Zdrowe nawyki żywieniowe

Do zachowania młodego wyglądu skóry, ważna jest także optymalna, niskocukrowa dieta. Powinna być bogata w antyoksydanty – witaminy i przeciwutleniacze znajdujące się m.in w pomidorach, szpinaku, jarmużu, jagodach, morelach, czy papryce.

Zdrowy sen

Odpowiednia dawka spokojnego, długiego i głębokiego snu jest bardzo ważna. W trakcie odpoczynku uwalniany zostaje hormon wzrostu, dzięki któremu dochodzi do procesów naprawczych w całym organizmie.

Dużo ruchu

Odpowiednia dawka ruchu na świeżym powietrzu jest wskazana, ponieważ dotlenia tkanki oraz pobudza metabolizm.

Zabiegi profesjonalne w gabinecie

Do zachowania młodego wyglądu skóry często stosuje się zabiegi profesjonalne. Do popularnych zabiegów przeciwstarzeniowych zaliczamy peelingi chemiczne, mechaniczne (mikrodermabrazje, oxybrazje) i fizyczne (lasery). Często stosowane są zabiegi mające na celu aktywacje procesów naprawczych w skórze i przebudowę tkanek za pomocą wywołanych mikrouszkodzeń w skórze. Zaliczamy do nich: roller, mezoterapię mikroigłową i igłową oraz karboksyterpię. Ponadto często stosuje się lasery ablacyjne i urządzenia fotoodmładzające IPL. W celu poprawy napięcia skóry, korekcji płytkich zmarszczek, odżywienia, regeneracji stosuje się autologiczne osocze bogatopłytkowe. Dodatkowo wśród zabiegów estetycznych popularny jest kwas hialuronowy, nici polidioksanowe PDO i toksyna botulinowa.

Ograniczenie alkoholu

Alkohol przede wszystkim powoduje odwodnienie organizmu. W konsekwencji wygląd naszej skóry ulega pogorszeniu. Pogłębiają się bruzdy i zmarszczki, a skóra staje się sucha i odwodniona.

Ograniczenie palenia papierosów

Papierosy są największym wrogiem promiennej i odżywionej skóry. Dym tytoniowy odpowiedzialny jest za powstawanie wolny rodników, które działają destrukcyjnie na tkanki i białko budulcowe w skórze. Ponadto hamuje działanie antyoksydantów (głównie witaminy A, C i E), które na codzień walczą z wolnymi rodnikami.