Wpływ diety na trądzik

Trądzik jest jedną z najczęstszych występujących chorób dermatologicznych. Jak już pisaliśmy, może on dotyczyć zarówno dorosłych, jak ich młodszych. Etiologia trądziku jest złożona i wieloczynnikowa. Na dzień dzisiejszy wiadomo, że na rozwój choroby wpływają czynniki genetyczne oraz środowiskowe. Jednakże coraz częściej mówi się o dużym znaczeniu diety w rozwoju zmian trądzikowych.

Jak odżywianie wpływa na stan naszej skóry?

Odżywianie jest jednym z najważniejszych aspektów życia każdego z nas. Prawidłowa dieta jest niezbędna do codziennego funkcjonowania organizmu. Niewątpliwie coraz głośniej mówi się o zasadach zdrowego odżywiania, które istotnie wpływają na wygląd naszej skóry. Okazuje się, że istnieją pokarmy, które zaostrzają przebieg choroby. Istnieją również takie, które łagodzą zmiany trądzikowe. Można więc traktować dietę jako terapię wspomagającą w walce z uporczywym trądzikiem.

Według badań naukowych osoby, które mają zdiagnozowany trądzik, powinny unikać produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Co to oznacza? Nie zaleca się spożywania jedzenia, które powoduje hiperinsulinemię – czyli produktów szybko podnoszących poziom cukru we krwi. Mowa tutaj o słodyczach, orzechach, pieczywie białym, tłustym mleku, miodzie i potrawach smażonych.

Ponadto nie zaleca się spożywania w nadmiarze produktów mlecznych, słonych przekąsek oraz ostrych przypraw i dań.

Witaminy – ich obecność w diecie, a trądzik

Niewątpliwie witaminy jak i składniki mineralne są niezbędnymi elementami do uzyskania zdrowej skóry.

Witamina A – odgrywa istotną rolę w przebiegu trądziku, ponieważ normalizuje wydzielanie sebum przez gruczoły łojowe. Ponadto ma działanie nawilżające, ochronne przez promieniowaniem UV oraz regenerujące. Znajduje się w tłustych rybach, marchewce, jarmużu, słodkich ziemniakach oraz dyni.

Witamina PP (niacyna) jest ważną witaminą w trakcie kuracji przeciwtrądzikowej. Ma działanie przeciwzapalne, hamujące wydzielanie sebum oraz rozwój bakterii Propionibacterium acnes. Często jest stosowana miejscowa w postaci maści. Niacyminę możemy znaleźć w czerwonym mięsie , drobiu, otrębach pszennych oraz ziemniakach.

Witamina C – najpopularniejszy antyutleniacz w naszej skórze, też wspomaga walkę z uporczywym trądzikiem. Przede wszystkim chroni skórę przed przebarwieniami, które mogą pojawić się po